Strategisch adviseur

Afbeelding

 

Inleiding


"De afgelopen jaren werk ik als specialist en dagelijks adviseer ik velen. Opvallend is dat mijn kundige en zeer goede adviezen vaak niet opgevolgd worden of slechts ten dele. Welke processen maken dat de ander mij wel advies vraagt en er vervolgens niets of weinig mee doet??"

 

Herkenbare dilemma's van elke professional. Welke processen maken dat goede oplossingen definitie niet opgevolgd worden?

 

Oorzaken zouden kunnen zijn:

· je krijgt ongevraagd advies over problemen waar je zelf (nog) niets mee wilt

· de adviseur kent het probleem maar niet de wens van de adviesvrager

· de adviseur is teveel gericht op zijn/haar eigen focus t.a.v. het probleem en niet op die van de ander

· het advies komt op het verkeerde moment

· het advies past niet bij de adviesvrager

· de adviseur is gericht op het eigen succes en niet op de hulpvraag van de ander

· de adviesvrager weet niet wat hij/zij niet weet, dus de adviesvraag dekt niet de lading 

En zo zijn er nog velen denkbaar.  Kortom in dit proces spelen vele zaken, zoals de hulp-/adviesvraag, de vraag sec, de persoon van de adviseur/coach, de cliënt/adviesvrager, de context, en zo voort.  Deze training is er op gericht om deze processen te ontrafelen en de adviseur de skills, het inzicht en de persoonlijke groei te bieden om dit proces succesvol vorm en inhoud te kunnen geven.


Doelgroep

Specialisten, coaches en  adviseurs waarbij zowel de inhoud van het advies en de deskundigheid, als de mate van acceptatie van de adviseur, de cliënt en het adviesproces een grote rol spelen.  Denk hierbij  aan functies als controller, de medisch specialist, de fysiotherapeut/paramedicus, de huisarts, de accountmanager, cost engineer, (senior) projectleider en aanverwante beroepen waar zowel zwaar in de relatie, als op het gebied van kennis/know how geacteerd moet worden.

 

Niveau

Post graduaat (hbo en/of wo),  accreditatie aangevraagd bij SKB niveau c

 

Context

Veelal zie je in deze functies dat de inhoud/deskundigheid zwaar overheerst in de uitvoering van het vak en de bij-/nascholingen met name op de inhoud gericht zijn, terwijl het draagvlak, de gedragen verandering juist gevonden wordt in de relatie en acceptatie van het advies. Essentieel is hierbij  een geaccepteerde  -wederzijdse en wederkerige-  relatie met de ander. Deze wordt vaak vergeten of krijgt te weinig aandacht. De specialist/coach ervaart de weerstand als een verzet tegen zijn/haar kennis en kunde. Vervolgens zal deze nog meer inzetten op overtuigen op basis van inhoud in plaats van de opening zoeken via acceptatie van de ander en in de relatie met de adviesvrager.

 

Inhoud van de opleiding/training

Valkuilen en openingen, uit-dagingen, weerstanden, projectie, overdracht, tegenoverdracht, transactionele analyse, model van Sachse,  ontwikkelingspsychologie, fenomenologisch model, onderwijs en leerpsychologie (cultureel leren en leerstijlen), relatietherapie (Jungiaanse typologieen en klassieke man/vrouw), Rogeriaanse therapie/cliënt centered,  onbewust en bewust leren, processen van groei en zelfontplooiing, drijfveren, tactisch en diplomatiek manoeuvreren, narcisme en behoefte aan sociale invloed, argumenteren en debatteren, provocerend coachen, consulting skills, meer dimensionaal counselling model, ..........

 

Werkvormen

· action learning

· praktisch toepassen

· link met de praktijk

· real live (geen rollenspel, maar actief aan de slag)

· psychodrama

 

Literatuur

· Ab Dijksterhuis, "het slimme onbewuste"

· Inge Nuijten, "echte leiders dienen"

· Leny Verhofstadt, "handboek ontwikkelingspsychologie"

· Jung, "psychoanalyse"

· Jurgen Jaap Brandjes, "Reader Meerdimensionaal counseling model"

· reader  algemeen waaronder Rogeriaanse therapie, Transactionele analyse, ......

 

Uitvoering

Omvang in dagdelen 10, week op locatie of incompany of deeltijdvariant

 

Examen

Schriftelijk examen , paper (toepassing theorie in praktijk en logboek met  zelfreflectie en evaluatie) en eindgesprek (concrete casus gerelateerd aan eigen leerdoel)

 

Docenten

· Drs. Elria Cordewener, psycholoog

· Jean-Pierre de Wild, fysiotherapeut

· Jurgen Jaap Brandjes MSc., psycholoog


Waar en wanneer

De opleidingsgroepen starten 2de helft 2017 en begin 2018, locaties zijn beschikbaar in Bergen op Zoom, Spanje, Kop van Noord-Holland of incompany

 

Kosten

Vraag nadere informatie aan bij Dit e-mailadres wordt beschermd tegen spambots. JavaScript moet zijn geactiveerd om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beschermd tegen spambots. JavaScript moet zijn geactiveerd om het te bekijken. .

 

sfeerimpressie van onze locaties:

 

in Spanje:

 

 

 

Kop van Noord-Holland:

 

actueel